Saturday, June 24, 2017

KLASSISKE SETESDAL GENSERE


Jeg har strikket Setesdal gensere til tvillingene..

en til gutt og en til jente..

Jeg er av dem som synes at rundfell passer best til jenter.

Forstår godt hvorfor rundfell er blitt så populært,
når man har strikket ferdig så er det kun å feste tråder
og sy sammen under ermene.

Den andre modellen må det syes på maskin og klippes
opp både framme i halsen og i ermene, ikke det kjekkeste
å gjøre synes jeg, så det blir ofte liggende på vent.

Her sydde jeg først en merketråd der hvor jeg ville
ha hals utringingen, så sydde jeg små, tette, sting før
jeg klippet og plukket opp masker og strikket
vrangbord. 

De er strikket i mitt nye favoritt garn, Sterk. 
Det består av 40% alpakka, 40% merinoull og 20% nylon

Rundfell genseren er fra et mønsterhefte som ble gitt 
ut av Sandnes garn ifjor. Den andre er fra et hefte som
ble utgitt i 1998! 

Moderne og gammelt mønster..

Disse er kjekke å ha sammen med garn og ullklær nå
som møllen inntar landet (leste dette et sted) Kulene 
legger jeg blant garnet og rundingen med hull settes
på kleshengerne! 

HA EN HERLIG LØRDAG! 

14 comments:

Flowermouse Design ❀ Lone said...

Så fine gensere. Koselig med like og likevel litt forskjellige med fellingene. Skjønner også godt hvorfor rundfelling er så populært. Samtidig skulle jeg ønske at raglan var oftere å finne i oppskriftene - sitter så mye finere. Og der slipper man også montering.... Lurt å gardere seg mot møll. Har også slike kuler og ringer som jeg pusser innimellom. Og lavendelposer :-) Ha en fin fin helg - håper sommeren snart kommer med varme og alt som hører med :-)

Bundingen said...

Flotte klassikere! Så enig med deg ang rundfelling til gutter. Mye mandigere med isatte ermer! Men ser at mange velger rundfelling til menn. Da er det mye bedre med raglan etter min mening.
Og mens vi venter på sommeren får vi vel bare fortsette å strikke....

God lørdagskveld fra Ingunn

Aud said...

Så fine gensere!
Ja, rundfelling er populært. Jeg har nylig gjort ferdig en av mine egne jakker, og klippet opp midt foran, men jeg unngår helst å ha sånn montering. Jeg er en pyse på klipping :-)

Birthe Marie said...

Kjempefine gensere du har strikket, og jeg syns rundfelling er veldig fint. I tillegg det er jo veldig greit å slippe all monteringen også. For mange år siden strikket jeg 2 setesdalskofter. Det er kjekt med de gamle tradisjons mønstrene som aldri går av moten. :-)

Guri said...

Setesdal er en flott klassiker! Jeg har nettopp strikket en til sønnen min. Staselig fin genser!
Takk for hyggelig kommentar i bloggen min.
Ha en fortsatt fin søndag!

Unknown said...

Så fine- og det går i aldri av moten. Snarere tvert i mot :)
Stas og eie en slik vakker genser.

God sommerklem fra Monica

AnnetteK said...

Så flotte gensere!!

Bodil said...

Så klassiske og flotte gensarar, og så flink du er med montering :)

Min pensjonisttilværelse said...

Stilig, disse går aldri av moten. dyktig du

Barwitzki said...

Herlig dette klassisk norsk mønster.
Jeg strikker veldig gjerne rundpasse også... riktig arme sy litt og ferdig :-))
Fantastisk ide med modell for gutten og jente. Jeg liker.
Hilsen til deg. Ha riktig god uke fortsatt. Sommerklem fra Viola

Lisbeths Verden said...

Så flotte gensere, de blir nok mye brukt, fortsatt god sommer til deg.

Angela said...

I imagine you made those!! Absolutely beautiful!

Wenche D said...

Nydelige gensere! Det er greit å ha litt forskjell på de, nydelig arbeid.

Heidi said...

Fina båda två!

Jag har faktiskt inte tänkt på att den typen av ok framstår som mer feminin, men jag måste erkänna att du har en poäng där.

Visst är det kul att se hur tröjmodellerna förändras över åren, medan själva grundmönstret genomgår minimala förändring för att anpassa till rådande tröjmode:) Men det skapar ju också en känsla av tidlöshet i de olika traditionella norska tröjmodellerna:)