Wednesday, December 18, 2013

LITT JULEKAKER….


Jeg ble inspirert til å prøve en gammel oppskrift 
på 'fine Peppernøtter'. 
En oppskrift med ingredienser som jeg aldri har hørt
om før, de selges kun  på noen apotek..

Kakene var verdt jobben, kjempegode om jeg skal si det selv!

Noen ble puttet på glass,  med julestoff og koselig bånd..

Kjekk liten gave sammen med julekortet! 

Det blir ikke 7 sorter hos meg, men nå er her  Delfia kake,
 småkaker med sjokoladebiter, pepperkaker og til helgen
blir her bakt kakemenner. 


Her er oppskriften på 'gammeldagse peppernøtter'
fra økonomisk kokebok
    250 gram sirup
    750 gram sukker
    1 dl fløte
    saft og skall fra en sitron
    1 dråpe rosenolje
    500 gram smør
    180 gram mandler (skoldet og hakket)
    1250 gram hvetemel
    2 toppet ts pottaske
    4 ts kanel
    2 ts kardemomme
Smøret smeltes og røres sammen med sukkeret. Så røres fløten i, sirup, sitronskall og sitronsaft. Deretter de hakkede mandlene og rosenolje. (Rosenolje i sukkebit knuses først.) Mel, pottaske, og krydder blandes og siktes i.
Deigen rulles ut til lange pølser og skjæres i små stykker og stekes på plate. Stekes ved 180C til de er lys brune.



HA EN FORTSATT FLOTT UKE HOS DEG!

11 comments:

siddisisalou said...

Det både ser godt ut og høres godt ut, men alt for stor oppskrift for meg. I år blir det bare små oppskrifter og laaaangt i fra 7 sorter. Men jul blir det nå likevel, og kose oss skal vi. Julen er alltid kjekkest når det er barn med i alle forberedelsene og du er jammen heldig som har to flinke hjelpere.
Ønsker deg og alle dine en fredelig jul og alt godt for det nye året.
Jeg kommer hjem i begynnelsen av januar så kanskje vi kan sees da !

Ruths datter said...

Gode kaker i bokser og glass. Du er i rute du ja. Ønsker deg en fin jul.
Klem

BrittB said...

De peppernøttene høres gode ut! :-) Jeg har aldri hørt om pottaske, hva i all verden er det?
Det blir ikke bakt 7 sorter her i huset heller, men noen sorter må man liksom ha...selv om det meste blir liggende i bokser til langt ut i det nye året! ;-)

Silje sin blogg said...

Takk for koselig hilsen i bloggen min. Her var det mye spennende; )

Liv-Toril said...

Har vært en tur innom den koselige bloggen din. Mye hygge og inspirasjon. Tusen takk. God jul.

wigdis said...

Takk for koselig hilsen i bloggen min.
I den kurven din var det mange flotte plagg. Heldige er de barn som har så mange ullplagg å kle seg i. Som mitt yngste barnebarn på 6 år sier, "ull er gull"
Ha en fin uke videre og en riktig god jul til deg og dine.

Fjordheim said...

Er jo så koselig å bake litt.
Ser godt ut dette. Jeg liker veldig godt deliakake.
Flere år siden jeg har laget det.
Siden det omtrent bare er meg som spiser det kan jeg ikke
drive å lage det.
I dag kjøpte jeg kakemannmix på Rema. Må se om jeg får laget det på søndag el man.
Har ikke jeg bakt noe i år. Men kjøpt litt hjemmebakt av ei som
baker og selger veldig gode kaker.
Ikke alltid en rekker alt.
I dag ble det lang dag på loppa.
Ha ei riktig god førjulshelg :)

Barwitzki said...

Mhhh jeg mener det er veldig gode julekaker... og litt la ligge en delikatesse. Jeg har skiver opp oppskrifter, tusen takk. Jeg er ferdig med bake. Og vi har i liten byen åtte bakeri - da bake bare pepperkake hele år - det er en spesialitet. Og så jeg kjøper advent og jul noen pepperkake også. Men selv baker det må og det er så fint.
Ha en fin fjerde advent... og etterpå vi gleder oss alle sammen... god jul deg og dine.

Soline said...

God jul!

Soline said...

God jul!

mimouna said...

Spennende kakeoppskrift, gøy å prøve ut nye ingredienser.